Wednesday, May 30, 2012

Ulasan Extravaganza: Part finale

Bismillah

Setelah berseronok seronok, tiba mase nya tuk kami belajar cari duit. Biasanya belajar dlm dewan kuliah yg paling ramai pon 100 students dlm satu dewan. But this time, belajar dlm dewan yg memuatkan lebih 20 ribu manusia. Phew phew phew. Tak kira bape usia kita, tp selagi ada semangat nk berubah dan terus belajar, pasti boleh! Minta kt Allah supaya kita senang terima ilmu dan ilmu tu boleh kita manfaatkn tuk masyarakat.

20ribu manusia dari 13 buah negara!

 Dari kiri (Manja and wana dari Johor Bharu, Ain dari KL, and Hanis dari Pahang)
 






Kadang2 aku pon x tau bendera tu dari negara ape. Ape2 pon, ini baru yg dlm hall pertama. Jom teok keadaan overflow room cmne.


 Overflow room pon happening!!!

Doctor Luigi Gratton visit distributors di overflow room. Jeles!

Doctor Luigi mmg tough! Time training ngn doctor Luigi, beliau sgt3 menekankan kebaikan aloevera dlm tuk badan kita. Herbal aloe sgt3 bagos utk penghadaman, bahkan tuk ianya mengandungi pre-biotik yg bgos tuk badan manusia. Jadi kepada consumers herbalife yg masih belom mnom aloevera, cpt2 laa beli aloevera. Rugi giler pada sape yg x lengkapkan program mereka.
Apa2 pon, setelah 2 hari training dgn herbalife, terutama dgn Raquel Cortess, the no 1 distributors in the world was very inspiring. Kisah dia buat herbalife sgt3 berdedikasi. Beliau pon bermula buat herbalife sbb nk ubah kehidupan keluarga and nasib mereka. Sgt3 inspiring dgn cerita beliau smpi aku sendiri xbleh nk gtau how inspired i am listening to her story. Mmg rugi sgt2 pada sape yg decided not to attend.

Apa yg aku dpt dari Extravaganza?

1) Self confident. Aku lebih faham motif datang training herbalife kali ni. Dalam herbalife, setiap hari kita belajar ttg self confident and self development. Apa2 pon yg kita nk, haruslah bermula dgn diri kita sendiri. Klau kita decided utk xnk mencuba, mmg kita xkan tau apa yg kita akn dpt.

Bagi aku, self confident xde dlm silibus pelajaran. Tak kisah apa kos anda amik, mmg xkn ade pelajaran ttg SELF CONFIDENT. Hnya pengalaman dan trainings sahaja boleh membina keyakinan diri.
2) Ability ataupon keupayaan. Menda ni pon aku belajar dari leaders yg dah 5 tahun dlm herbalife. Keupayaan seseorg terletak pada tgn mereka sendiri. Sekali lgi, keputusan amat penting dlm kehidupan. If we want it badly, we will get it insyaAllah.

3) Rohaniah and team work. Dari segi rohani nya, auntie asriah selalu pesan, doa kat Allah byk2 apa yg kita nak. And doa kat Allah supaya diberi kekuatan membuat herbalife ni. Amalina ade gak pesan time group meeting yg kita akan jadi kuat bila berdoa bersama2. Imagine, the whole group united and doa to Allah utk go for next level. MasyaAllah.

4) Maturity. Setiap training yg aku attend membuatkan aku lebih matured dlm membuat keputusan. klau dulu aku buat keputusan sbb org lain suruh aku buat ataupon buat tanpa tujuan. Ada story nya kat sni. Gini sbnrnya...........

       Di pagi yg hening pd rabu pagi, sekitar jam 6.00 pgi. Bus kami baru saje melepasi imigresen mesia and go for Singapore emigration. Time tu hujan lebat giler kat luar. Byk kereta and motor2 memecut kearah yg sama. Aku pon teok je smbil berfikir, awalnya dieorg pergi kerja. Sempat ke solat subuh pagi ni?

     Smpi je imigresen Singapore, aku nmpk motor2 yg tadi tu tgh beratur panjang giler! Nak tunggu giliran tuk dicop. Tunggu dibwh hujan lebat giler dgn keadaan yg mmg sejuk. Fuhh, mmg kental la dieorg. Dlm kotak fikiran aku terlintas

Manusia diberi pilihan dan peluang yg sma. Klau mereka pilih mcm tu, maka kene la redah je. Tp aku sgt3 hairan. Klau mereka terkejar2 dari awal pagi utk tidak lewat msok kerja sbb klau msok lmbt boss marah. kne potong gaji. Tp kenapa mereka x takot pda Allah bila melewat-lewat kan solat. Xtakot ke pahala semakin berkurang?

 
Aku xnk hidup mcm tu. Rezeki tu milik Allah, jdi aku hnya minta pada Allah dan berusaha utk mencarinya tanpa perlu melewatkan solat. Alhamdulillah, keputusan yg aku buat setahun dlu tak sia-sia. Klau org lepasan degree dpt lebih kurang RM1800-Rm2000 sebulan without life. Alhamdulillah, Allah bgi aku lebih dari income degree dan life dgn family. Syukur alhamdulillah...