Tuesday, July 17, 2012

Tips: Sakit mata aka Pink eye

Bismillah

Sakit mata atau Bacterial Conjunctivitis (Pink Eyes) adalah penyakit keradangan membran (conjuctiva) yang meliputi mata dan membran pada bahagian dalam kelopak mata. Istilah Pink eyes merujuk kepada jenis jangkitan conjunctivitis (virus atau bakteria), namun jangkitan ini juga boleh disebabkan oleh alahan atau chemical irritation. Secara kesimpulan-nya, meh tgk apa itu pink eyes:

Pink eye aka sakit mata (bukan mata aku)
 
Gini la rupe mata yg dijangkiti kuman atau virus. Klau typical malay claimed this as taik mata. Yg hijau2 tu la taik mata. Paham semua?
Kepada sesiapa yg pernah alami penyakit ni, mesti kene amik mc smpi 2 minggu. Klau kuar pakai cermin mata itam. Klau petua org dulu2 lagi la, kepada empunya penyakit, anda dilarang melihat cermin sbb takot kang mata sebelah pula berjangkit. Haa, itu petua utk org yg tgh sakit mata. Lain pula utk org yg x sakit ni. Anda dilarang melihat mata org yg sedang mengalami sakit mata ni. Dikhuatiri berjangkit.

Apa2 pon, aku xde la nk menidakkan petua org2 lama ni. Yang mana boleh pkai, pakai la. Klau smpi xleh tgk cermin tu, agak berat la. Sbb nk berus gigi pon teok cermin. Tp xpe, terpulang pada individu. Lain pula pengalaman aku sepanjang 4 hari sakit mata. Jom teok mata aku pulak.

Ini mata aku. Tgk kronologi dari atas ke bawah.
 
Sehari before kene, aku dpt detect symptom2 like mata berair, byk giler taik mata. That time was Wednesday after Zero 2 Hero. Malam tu aku syak yg aku bakal kene sakit mata ni. So first step yg aku buat was amik teamix and titiskan kat mata. On the next day, bila bgon tdo, mak aihhh. Memang mata macam kene sealed ngn taik mata. Xleh bukak langsung. Steady je g cari teamix n titiskan frequently.

Alhamdulillah, selama 4 hari consistent dan istiqamah buat menda yg sama, hari ke-4, mata putih dah kembali putih. Syukur alhamdulillah. Jimat cost xyah jumpe doctor mata. Hikhikhik.


Teamix. Menurut Doctor Khadijah, beliau kata, klau sakit mata titiskan teamix ni pada mata. InsyaAllah akan elok within few days. And alhamdulillah, it works!



Yeah. Itulah teamix yg siap dibancuh. Letak dlm tiub tu supaya senang nk dititiskan pada mata. Everyday kene abihkan 1 tiub tu. InsyaAllah baik. So after this, klau ada yg sakit mata, no worries okay. Amik je teamix and titiskan pada mata. Selamat mencuba!