Wednesday, September 5, 2012

Ramadhan > Syawal > Merdeka > Tunang > Macau

Bismillah

Sedar x sedar, kita dah meninggalkan tahun 2012 ni lebih dari setengah tahun. Lagi beberapa bulan je nk smpi ujung tahun. Ke ada antara u ols x sedar lgi ni bulan bape dah? Anyway, usually bila nak end of year, kita sibuk dgn senarai azam baru.

AZAM BARU? 

Well2, azam lama pon kdg2 terkubur gitu jer. Dah nak ada azam baru. Bila pulak nk jadi kenyataan ni? Ini menunjukkan masa TAK AKAN menunggu kita utk realisasikan azam lama unless kita kejar masa utk realisasikan azam. Hewhewhew.

Ok, kat sini just nk share je checklist azam aku start ramadhan. 

Kenapa start Ramadhan???

Aku pon x sure kenapa aku start buat azam time Ramadhan. Maybe bulan Ramadhan bulan yg mulia, so aku pon terlintas nk buat azam yg WAJIB aku accomplish kan before End Of Year. Yang penting, apa pon yg berlaku kt diri kita ada sebabnya dan I belief in Allah. He know what is the best for me. Usaha byk2, and doa byk2 kt Allah. Doa adalah manifestasi tanda kelemahan hamba yg memerlukan pertolongan dan bantuan Allah dalam menghadapi cabaran kehidupan.

"Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankn bagimu...." (Surah al-Ghafir; 60)

Klau tgk kt atas tu, yg bertanda tick, of coz da terlaksana. Syukur sgt sbb during Ramadhan, berat badan x naik. Kesihatan bertambah improved. Dan yg paling aku syukur sgt ialah aku dpt bgon pkul 3 pagi utk buat qiamulail bersama family di 10 malam terakhir. Selalunya aku antara yg paling ssh bgon tgh2 mlm. Tpi this year, aku da pasang niat nk buat. Before tdo, aku amik NW formula, kunci jam. Bgon tdo steady dan terus beribadat. Alhamdulillah.

3 perkara je lagi yg belom lagi terlaksana. InsyaAllah, next week aku akan ke Macau dan Hong Kong. Aku akan pergi sana utk 5 hari je dan penginapan aku ialah di Venition Hotel, kt Macau. Cube tgk Venetion Hotel

Xsabar nk pegi Macau next week. Mudah-mudahan balik Macau, Allah permudahkan aku nk jadi Active World Team. Aminn..

Belajar memasak. Kenapa letak paling akhir?

List ni bru jer termasuk dlm senarai azam tahun ni sbb ada 2 insan yg dikasihi Allah ni suh aku belajar memasak. 

Dayah: Alin, tahniah ko da tunang. Kau da pandai masak?
Aku: Tenks dayah. Err, aku blom pandai masak lgi, tapi aku pandai buat shake (bgga)
Dayah: Kau kena pandai masak jgk alin. Nnt bla bla bla bla bla...(bebel)
Aku: (=__=")

Apa2 pon, yg penting second last tu wajib dapat this year. Memasak tu insyaAllah boleh becoz I belief every woman can cook. ^__^ Cuma sedap atau x je.. InsyaAllah end of this year aku beli buku masakan sekali ngn buku teks skola adik2 aku.