Friday, June 15, 2012

Bagaimana kita melihat masalah?

Bismillah

Wahai golongan pemuda sesiapa yang mempunyai kemampuan di kalangan kamu hendaklah ia berkahwin kerana ianya boleh menundukkan pandangan mata dan memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak mempunyai kemampuan hendaklah ia berpuasa kerana puasa memjadi pelindung kepadanya”. [HR Al-Bukhari]

 “Apabila seorang hamba telah berkahwin ia telah menyempurnakan setengah dari agamanya maka hendaklah ia bertakwa untuk yang setengah lagi” [HR Al-Baihaqi dalam Asy-Syu’ab, dinilai “Hasan” dalam Sahih Al-Jami’]

Hewhewhew. Berdebar pula rasanya bila nk bergelar ISTERI. Walaupon hanya beberapa bulan je lagi title aku bakal bertukar, tp aku still main apps ni kt fb......



Bidaah! Ntah pape je yg aku main ni. Actually sje nk test tahap kebohongan apps ni. Siap tulis situ lagi, aku bakal menikah dgn kontraktor! Gelak sorang2 aku dpn laptop ni. Anyway, aku berdebar sbnrnye. Ada 3 perkara yg buat aku berdebar bagai.

1) TANGGUNGJAWAB
2) RESPONSIBILITY
3) TANGGUNGJAWAB

Oke, dh terjawab kan?

Ni pengalaman aku sendiri sepanjang 23 tahun hidup dimuka bumi Allah ni. No experience at all. Citer nye gini. Bila si jejaka menyuarakan hasrat hati ingin menikahi seorang gadis di suatu tempat dipanggil Successful Training Seminar, Times Square. Hew, berpeluh aku mendengar hajat tu. Menggeletar kepala lutut aku ni!

Why not, kita abihkan study kita dulu. Sya bakal grad end of this year. Awk plak next year (2012). So better kita laksanakan amanah parents kita dlu. Oke? In the mean time, awk solat istikharah dlu ye. Ape2 pon, kita minta pertolongan dari Allah dlu oke?

“Di antara kebahagian anak Adam ialah Solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya.”
(Hadis 146 Mastika Hadis Jilid 2)

Cewah. Tok tek tok tek, abih dah 2011. Masok tahun 2012. Tanggal May 2012, si jejaka decided nk menikahi aku. Rase nk menjerit satu dunia! Nk kate suka, ye jgk. Mcm nk berlari lari satu hall extravaganza tu. Heh, over btol!
Sesampainye aku kt Mesia, aku try la ckp2 ngn mama n papa psl hasrat si jejaka. At first, I was thinking that my parents wont allowed thier first daughter married at the early age. Ok, umur 23 tu awal.. (=___=)..

Apa kata kalau mama n papa buat solat istikharah mengenai isu ni. Kot2 la dpt ketenangan.

Cewah, aku plak yg ngajor parents. Few weeks later, aku follow up parents. Actually aku x bape nerves sgt nk tggu keputusan dieorg. At the end, aku akn kawin gak. Btol x? Cuma cepat atau lambat je. Ini jwpan mereka:
Bila parents si jejaka mau dtg? (o__O")
Perkara baik, jgn lambat2.. (o___O!)

Aku x expect itu jwpn yg terpacul keluar dri mulut BAPAK aku sendiri. I was wrong all this time. Aku ingat papa x kasi aku nikah awl. Yela, teok character papa pon mcm protective sgt. But hey, dunt judge a book by its cover!
Begitula kisahnya. Bermula lah cabaran2 yg menerjah-nerjah..

1) Silap pilih tarikh utk kursus kawin. Nk g kursus kawin pon ade masalah. Ada company yg suh buat 3 month before kursus. Adoyai. Bila dah letak tarikh, teok2, ade Zero to Hero pulak. Dah cancel. Last2 aku letak after Zero to Hero. But that time ada GenH sts. Hewhewhew. Tarik nafas dalam2 and selawat. 

2) Parents aku x kasi duk jauh2 dari mereka. Papa dah pesan, tuk permulaan, sewa la rumah area2 Wangsa Maju. Senang papa n mama nk jenguk. (=__=).. Bila cari rumah sewa yg fully furnished area2 sini, mmg out of budget. Sewa yg dikenakan boleh dibuat sewa beli tau x. 

3) Blurr. Last skali, aku blurr. Tu je. Dunno where to begin. Parents aku lagi la blurr. I am their first daughter yg nk nikah. Bila aku tnya mama n papa, dieorg pon blur2. Mereka bleh confius sma ada merisik dlu ke atau tros tunang. Owh my parents. Nikah je tros. Hahahah!

Simple je semua ni. Bak kata Wana,

Sebenarnya masalah tu x berat sgt. Cuma terpulang pada diri kita, bagaimana kita teok masalah tu.