Friday, June 15, 2012

Kehadiran Herbalife time emergency

Bismillah

Arini, mama aku x bape sihat sgt. Maklumlah, cuaca jerebu terok sgt. Ditambah pula kami sedang berpuasa sunat di bulan Rejab ni. Yg berpuasa dlm rumah ni are mama n me. Yg lain tu x pose. So kne prepare lunch for my 2 little brothers and my dad.

Menu time2 cuaca panas gini, sgt bgos klau masak sup. Any soups mmg sgt digalakkn time cuaca pns2 gini. So mama decided nk masak sup ikan merah. Simple je resepi sup ikan ni. Org yg x reti masak pon bleh masak oke!


Bahan2:
Bawang holland
Bawang putih
Halia
Bay leaf
Thyme
Salt 
Pepper
Ikan merah yg dah dibersihkan
Kentang
Carrot
Cendawan telinga tikus (depends, klau ade bleh letak)

Cara2 nk masak sup ikan yg superb simple:
1) Masukkan bwg putih, bwg holland, halia, carrot, and kentang yg dh dipotong-potong kedalam periuk yg berisi air. Didihkan.
2) Pada periuk yg lain, masak cendawan telinga tikus sehingga kembang. Then potong halus ala2 pan mee.
3) Bila kentang and carrot dah lembut, msokkan ikan merah kedalam periuk disertakan dgn bay leaf, thyme, salt and pepper.
4) Tutup api dan masokkn cendawan yg dah dipotong2 tu kedalam periuk. Settle!

Sedap lagi berkhasiat! Oppss, blom complete lagi family meal ni tanpa sayur. This time beli sayur petola yg besar tu. Chinese style cooking.

 Bahan2:
Sayur petola yg dipotong
Bawang besar waner merah
Bawang putih
Sos tiram
Telur

Cara2 memasak:
1) Panaskan 1 sudu minyak masak
2) Tumis bawang merah & Putih smpi wangi
3) Letak sos tiram kacau2
4) Pecahkan telur n masokkn sayur. Settle!

Simple je resepi ni. Tapi part yg aku x menahan time masak sayur. Ada different between bawang holland and bawang besar merah.

  Ini bawang holland


 Ini bawang merah yg besar

Paling aku x berkenan ialah disuruh kupas bawang merah yg besar tu.  Bukan sebab bau tapi sbb asid yg dihasilkan dari bawang tu sendiri sgt active! Utk memasak sayur, half of the shallot is needed. Time potong bwg tu, aku steady lgi. Sekadar kelip2 mata, pastu ok. But, time yg buat aku menderita bagai ialah bila nk kupas kulit bawang. Asid yg dirembes oleh bawang itu sendiri dgn active-nye menerjah mata aku tanpa henti smpi aku kne give up sat.

Cepat2 kuar dari dapur. Mama teok aku dah pelik. SIap tnya

Npe sedih benor ni. ^_^

(=___=).. Aku masok dapur balik, bkk kabinet dapur, smbil teraba-raba mencari teamix.

Mujurlah nk bancuh teh ni xperlu nk reneh air panas, nk tapis segala. Just amik air kosong and letak je serbuk teh ni. Mudah larut plak tu. In few second, dah setel. Aku pon letak few drops air teamix kedalam mata aku yg sedang pedih bagai ni. Irritation pon xde and pedih pon hilang. Alhamdulillah.

Mata dh terang, aku continue potong bwg. Adeh, asid dia terjah mata aku lagi. Tp dis time, x sedasyat yg first2. Bila siap masak, aku ckp ngn mama

Memasak ni byk risikonya compare talk to people. Lebih baik pegi cari org dan bercakap pasal herbalife.
 
Alasan xnk masak :p

Kepada ibu2 diluar sana yg suka memasak, sya amat hargai apa yg kalian masak utk keluarga terutamanya. Walaupon byk risiko, tpi anda tetap memasak. Tabik spring pada ibu2 yg sggup masak utk keluarga terchinta! (^__^)

TIPS time cuaca panas:
1) Banyakkn minum air kosong at least 4 liter sehari
2) Klau ada teamix, campurkan teamix dlm air kosong tu
3) Pakai mask time berjalan kaki atau naik motor
4) Minum shake 2 kali sehari utk membina system imunisasi dalam badan
5) Doa pada Allah agar dilindungi dari penyakit yg memudharatkan.