Thursday, December 6, 2012

Amalan Diet Yang Berkesan

Bismillah

Sekali lagi aku menulis tentang tips nk turun berat badan. Entah kenapa, roadshow ngn Bard, Ira n Hanif kat LRT Wangsa Maju every morning, kami byk jumpa orang yg salah faham tentang diet. Maka, adalah tugas kami utk laksanakan misi Mark Hughes.

Semalam kami baru sempat bersembang pasal testimoni msing2. Sharing la testimoni masing-masing and mostly tips yg kami amalkan hampir sama je. Yg mengejutkan Bard bila dia ingat aku ni amik gain weight program sebab dia nampak aku mcm amik program tu. Ira pula ckp dia nk capai shape bdn cam aku. So few tips aku bagi kat dia la.

Motivasi

Pertama sekali perlu set minda utk sentiasa bermotivasi and bersemangat! Harus tekad utk turun berat badan secara sihat. Jiwa kena kental beb. Hal ini kerana byk syaitan2 diluar sana yg sentiasa berbisik kepada anda utk langgar program turun berat. Apa pon yg terjadi, harus sentiasa kental and selalu ingat pada target atau mission anda


Makanan Yang Penuh Nutrisi

Kalau tengok piramid makanan tu, sampai sekarang pon aku susah nak ikot. Jujur aku katakan, nk follow exactly apa yg terkandung dlm piramid tu, memang dalam alam maya jelaa. Bagi mereka yg mengalami kesukaran utk follow piramid makanan, meh aku ajar cara simple.


Okey  ini gambar shake tahun lepas. Time ni la aku bersemangat gila2 nak turun berat ni. Coach ajar sekali je, and aku follow baik2. Dalam shapeworks tu dah lengkap 1 piramid makanan. Haaa!! Percaya?? Kena percaya. Kalau x percaya, kena cuba.

JANGAN skip breakfast!!! Jangan sesekali tinggalkan breakfast. Saranan aku, amik shake sebagai Healthy Breakfast. Low in calorie, loaded with nutritious and vitamins in one serving. Hebat kan? Senang giler utk step yg pertama. While during lunch, makan nasi sebesar penumbuk hangpa ja. Bykkn sayur, dan 1 hidangan healthy protien. Dan utk dinner, amik balik shake!

Air yg cukup

Of coz air amat2 diperlukan oleh badan kita termasuk organ2. Setiap 25kg berat badan, anda harus amik 1 liter air. So klau berat badan anda 90kg, bermaksud setiap hari anda harus amik hampir 4 liter air masak. Kenapa kena minum air? Sebab nk flush melancarkan system dlm badan yg dah terima mknan yg hangpa sumbat dlm perot. Ibarat camni, pas hangpa buat "bisnes" dalam toilet, korang tarik flush kan? Kalau x...... Ewwwwwwww!!!!!


Senaman

Biasanya, aku lebih suka galakan activity berjalan sebyk 20000 langkah sehari. Xperlu bagai nk pergi gym, angkat berat segala. Relax2 jln sudah. Jogging pon boleh tpi awas! Anda mungkin x bakar fat tapi anda sedang membakar glukosa.

Macam mne nk tau fat or glukosa yg terbakar??

Senang je. Pas jogging, klau korang rasa lapar tahap gigil2, tu maksudnya glukosa yg terbakar. Bkn fat. Sebab tu kdg2 ada org exercise bagai nk rak, last2 x turun berat. Hampeh...

MITOS!!!

-Makanan karbo penyebab gemok??
-Certain people, TAKOOOOTT nk makan karbo a.k.a NASI, nanti xleh turun berat.
-Minum air byk nanti GEMOK AIRR!
-Makan kuih is better kalau lapar sgt

Breath everybody! Relax. Itu semua mitos belaka. Atau senang citer, org yg cetek ilmu. Kadang sedey baca blogger yg buat mitos ni. Bkn apa, setiap yg kita tulis ni, biarlah boleh memberi manfaat pada masyarakat. Ilmu tu biar betul. Sebab tu, lecturer research aku bgi amaran KERAS pada students yg amik article dari blog. Dikhuatiri kesahihannya.

Ok, back to first and 2nd myths. Ape salah karbo sampai korang fitnah gitu skali? Fungsi karbo adalah membekalkan tenaga. Tenaga digunakan utk bakar lemak. Klau xde tenaga, mcm mne nk bakar lemak??

Apa yg aku belajar mengenai nasi ni adalah ianya satu karbo ringkas yg mudah terurai dan senang hadam. Dan ianya xde lemak pon. Nampak x? So skang ni, jgn takot amik nasi time lunch. Elakkan mkn kuih muih semasa diet. Klau lapar sesangat, minum teamix herbalife. Teamix ni boleh curb hunger.

Dan amalkan minum air masak secukupnya. TAK ada istilah gemok air. Yg ada ialah WATER RETENTION. Water retention adalah disebabkan tubuh badan gagal mengeluarkan air dalam sel badan kerana 2 sebab. Pertama, kandungan garam yg tinggi. Kedua, mineral dalam badan terlalu byk. Anyway, im not sure about this. Better buat further research oke?





Ni link utk mereka yg nak semak calorie intake per day. Stay healthy. Be smart!