Wednesday, December 26, 2012

Kuih Ketayap a.k.a Crepe

Bismillah

Rata-rata kalau aku bukak fb, mesti ada yg tayang crepe durian. Wuuuuuu. Doyan tuuu. Memang aku x makan doyan dari kecik lagi. Bukan sebab aku org Key L, cewah. Poyo jerk! Bagi aku, doyan memang king of the fruit. Bukan sebab tekstur buah tu yg ganas, tpi keharuman buah tu memang semerbak. SubhanAllah! Hewhewhew. Sgt luar biasa ciptaan Allah utk kita kan?

Alhamdulillah dgn adanya buah doyan ni, kita sbgai hamba Allah punya akal utk marketing-kan org ramai makan doyan. Dengan akal yg terbatas, maka tercipta la kuih ketayap inti cream and doyan!!!! Or known as Durian Crepe (^___^)v

Dengan berpegangkan prinsip Malaysia BOLEH, maka kita olah resepi asal kuih ketayap kepada crepe modern. Hoooyeeehhh! I like it very much! So creamy and soooo fatty bebeh. Crepe nih dah jadi kegilaan ramai yg sedang melanda remaja dan juga segolongan senior citizen. Dari kuih ketayap yg berinti sira kelapa (3 biji RM1), sudah pon melalui fasa transformasi

On top of that, aku plak dulunya memang x bape minat makan kuih  ketayap, apatah lagi crepe durian. So bila tgk member2 Herbalife mkn crepe doyan, memang tertelan air liur beb! Tpi bila aku nk try msok mulut, bau doyan tu dah terjah lubang idung aku. Dgn sepantas kilat isyarat dihantar dari otak ke tangan utk menolak crepe itu. How sad. (=___=")

Namun, aku jumpe penyelesaiannya!! Ada sorg usahawanita ni buat crepe buah-buahan like stroberi, anggur, kiwi, oreo and peaches! Pucuk dicita ulam mendatang laa beb. Aku teros beli crepe perisa oreo lagi kau. Fuhhhhhh! Memang sedapp giler laa beb! Menjilat jari mkn crepe ni.

And hari ni, aku decided nk buat sendiri crepe. So sesiapa yg nak tau resepi Kuih Ketayap Modern versi Hazlina Halip, moh scroll lagi ke bawah yop.


Bahan2 Kulit Ketayap:

250gm tepung gandum
500ml santan kotak
3 biji telur
Pewarna
 
Cara2:
 
1) Campur kesemua bahan2 tu dlm blender and blend smpai hancur
2) Tapis guna penapis adunan tu supaya smooth like silky
3) Sediakan kuali leper dan oleskan dgn butter
4) Bila dah betul2 panas, kecikkan api and letak 1 senduk adunan. Ratakan bior nipis. Xperlu terbalikkan
5) Buat smpi adunan abih dan biarkan sejuk.
 
Bahan2 filling:
 
1) 200ml whipped cream.
2) 250ml cream cheese
3) Oreo
4) Vanilla essence 
5) 3 sudu teh gula kastor
*klau tgk kt gmbr tu, aku memang da siapkan filling awal2 and simpan dlm fridge.
 
 Bentangkan kulit ketayap yg x bape cantik di belah atas.

Paip kan cream dan letak oreo

 Pastu paip kan lagi cream utk lebih creamy!
 
Lipat and taadaaaa! Gebu and menyelerakan!!!!

Teramatlaaaahhh sedap ketayap modern ni. Tapi jgn lupa, bagi mereka yg on program, this dessert shud be away from u. And for those yg dah maintain berat like me, boleh je makan ketayap ni and make sure mlm before tidor, minum NW formula okeh! Selamat mencuba!!!