Wednesday, March 6, 2013

Spaghetti Bolognese mudah dan berkhasiat!

Bismillah

Hurmm. Malam ni anak tekak terasa nak makan spaghetti bolognese. Although aku tak laa sehebat mana nk memasak ni, but when it turns to spaghetti bolognese, aku memang sangat-sangat cerewet. Nak masak spaghetti ni xdela susah sangat pon, and dalam banyak2 spaghetti yg pernah aku makan diluar, hanya satu je yg super sedap! Which was at damansara. Home made cook. It was cooked by a friends' of mine 4 years ago. That was the best seafood spaghetti i have ever taste!

So, tonite aku nak masak dinner utk family (7 org). Hewhewhew! Super simple yet it need full attention during cooking. Barang-barang nak masak menda ni sangat mudah didapati. Semua dah siap ada dalam tin. Tapi kalau kwn aku dulu tu, dia guna barang fresh. Buat tomato sos sendiri, guna cendawan shitake yg fresh, bukan dalam tin, guna seafood fresh, daun parsley fresh. Semua bahan ni make the sauce full with flavour! Huh, dah mouth watering kot...

Anyway, tak mo citer banyak. Here are the ingredients that I used.

 

Bahan-bahan penting:
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 tin cendawan butang
1 tin besar tomato puree
1 balang paste prego
1 paket san remo (aku pilih angel hair sbb halus)
Olive oil (utk menumis)
Extra virgin olive oil (utk dressing)

Cara nak masak for beginner:

Mula-mula panaskan air sampai mendidih. Bila dah didih, letak 1 sudu garam dan letak 1 paket San Remo.

Then toskan spaghetti. Letak 3 sudu besar Extra Virgin Olive oil utk bagi rasa yg sedap!

Ketepikan dan mula utk masak sos. Letak minyak olive dan tumis bawang besar dan putih.

 Lps bawang dah naik bau, masuk cendawan butang. Saute dalam 3 minit je.

Masukkan daging cincang. Tumis daging cincang smpai semua jus dari daging tadi keluar. Jgn sampai kering pula sbb nanti daging tu rasa cam hampas. We need to keep the juice as it contain tons of flavour.

Last but not least, masukkan tomato puree, prego, garam, black pepper, dan klau ada parsley, boleh letak. Kebetulan parsley kering dah abih. So aku gantikan dgn thyme dan rosemerry. Letak air tu agak2.

Dah pon siap sauce. Senang kan? Aku guna semua bahan yg dh ada dlm dapur mama aku. Kat sini ada few tips yg aku nk share. 

TIPS BERGUNA
  1. Extra virgin olive oil sangat sedap kalau kita buat dressing salad. Flavour yg sgt kuat dari extra virgin olive oil sgt hanya sesuai dimakan mcm tu atau dengan salad. Tak sesuai utk menumis atau buat goreng.
  2. Olive oil medium plak boleh utk stir fry. Kalau nk buat dressing salad pon sedap cuma dia kurang flavour je. 
  3. Light olive oil boleh utk deep fry atau stir fry. Tapi sape je nk gune olive oil utk deep fry kan? Dah laa mahal pastu nk goreng ayam goreng.
  4. Daun rosemerry bertujuan utk menaikkan bau sesuatu masakan yg berdaging. Atau dengan erti kata lain, bau hamis daging kurang la. 

SELAMAT MENCUBA!!!