Thursday, March 8, 2012

4 days

Bismillah

Minggu ni aku stay kt umah business partner aku tuk seminggu. Sebab kami ade booth dkt UKM. So dari kesinambungan entry yg lepas, aku pon teruskn hidup dgn Shake Tropikal Fruit. Mcm2 resepi aku buat tuk breakfast. Like last day, aku buat vanilla chocolate. And for today, aku buat resepi yg biasa2 je. Tropikal fruit campur ngn plain yoghurt. Mmg sedap giler la! Perghh, meleleh air liur smbil tulis ni. Kesedapan shake yg melampau buat aku rse nk buat lgi. Tp!! Plain yoghurt da abih. Wahaha!! GREAT!

But no problem. Shake still sedap oke. Xpernah laa bancuh x sedap. Da bleh kawin ni. Bleh serve suami a very healthy breakfast. Haa! Sebut pasal bg suami mkn, teringat satu citer ni. Time tu tgh timbang2 sekumpulan warga senior (umur 35-60), da dpt result, aku pon explain. After explain, tunjuk laa gmbr2 testimoni. Time aku tunjuk gambar ni..........


Ade laa sorang ni ckp,

Bujang lagi memang la kurus. Teok la nnt da kawin, mesti gemok jgk. Klau x tu, mesti isteri xpandai masak. Isteri abg syg abg, tu yg besar ni ^__^

Hahaha! Defensive statement from guys yg da kawin. Mule2 cam terkena kt batang idung sendiri tp hey, xpandai msk x semestinya x syg suami okey. Aku pon smbil senyum reply blek,
Owh yeke? Bdk laki dlm gmbar ni bakal suami sya InsyaAllah. Tp sya xnk suami sya bulat.
Cara sya syg suami sya is bg suami sya mnom ckup nutrisi. Jdi sihat!

Oushh, mmg rase cm harsh skit, tp niat aku nk bg depa sedar. Tu je. So isteri2 kt luar sana, klau syg suami, bg laa mknn yg sihat ckup nutrisi dan vitamins. Yg suami pule, jgn laa kedekut sgt nk jdi sihat. Buat kerana Allah demi keluarga. Yg dpt kesedaran, alhamdulillah, tahniah aku ucapkan. Yg blom sedar lgi, para isteri, tlg kejutkan ye ^__^
Eh, aku nk citer pasal len ni sbnrnye. Ishh, melalut ntah kemana. Ok, since da terasa tercabar ngn pakcik2 smlm tu, aku pon decide arini tuk learn to cook. First, da la msk kt umah ain. Segala peralatan memasak bkn aku tau kt mane. Skit2 tnye...

Ain! Periuk ktne?
Ain! Garam mane?
Ain!!!!!
Hahahaa!

Ain pon x senang nk layan prospect dlm facebook. Kebetulan time tu ade prospect pm die pasal herbalife. Alhamdulillah, prospect dah jdi customer. Tahniah! 
Back to story, arini aku masak menda paling simple bg org pro, but complicated for me. Dlm fridge ade sayur kubis cina, ade telur, and ade Ayamas Drummet. So aku decide nk goreng drummet tu, masak nasi, and masak sayur. Aku tros ckp ngn ain,

Ain, aku dari dlu mmg failed msk nasi. Tolong aku masak nasi boleh? ^_^

Ain ckp,
No problem, coach!

Mula laa aku panaskan minyak masak. Nk goreng drummet. Frankly speak, time kolej dlu, aku adalah housemate yg FAILED masak nasi, FAILED bab frying. Asal menggoreng je, the result will be either hangus or x masak. So yg salu dpt task goreng menggoreng ni Lina. She's an expert bebeh! But this time, no Lina. Its only me and ain. Ain plak tgh sibuk. Either like it or not, i MUST do!
Phewwwww! Minyak da panas, so aku pon dgn selambe letak frozen drummet TANPA memikirkan yg ayam tu ade AIS.

Ais=air + minyak panas = meletop!


Its true! Kids, dont try this at home ALONE. Time minyak tu tetibe meletup, mak aihhh. Allah jer tau betapa sakitnye tgn kene minyak panas. Dan2 time tu teringat kt mama.

Ma (T_T).. Sakitttt..

Cepat2 letak soothing gel kt tgn. Agaknye selama 23tahun aku idup ni, mama konfem2 penah kne letupan minyak ni. Sob3. Syahdu sat. Tenkiu mama! U are my best Mom in this earth. Now i understand the feeling bile mama da masak aku x makan. Mmg nk hempuk kuali je klau ank xnk makan masakan ibu.

Aku pon continue frying smbil ingat kata2 Lina,

Klau nk goreng ayam, api kne btol2 kecik supaya yg dlm masak. Klau api besar, luar je hangus, dalam still mentah.

Hohoho, time masak pon implement theory berharga tu. Smbil tggu aym masak, aku online jap. Time tu tgh dok layan FB jap. Ain plak tgh mandi. Guest what happen????

Hazel!!!!! Ayam ko!!

Si ain bleh jerit dri dlm toilet! But hey, relax sudah. Xhangus pon. Hehehe. Pas da angkat ayam, punggah minyak panas tu, masak sayur plak. Nak masak sayur kne sediakan sumer bhn2 dlu. And jgn masak terlampau lame. Nnt sayur lembik, ilang kerangupan sayur. Tips berguna tuk yg baru nk belajar masak.

After mkn, kami pergi follow up customer kt perhentian Elmina. Alhamdulillah. Everything went smooth. Balik dari follow up, ain ckp,
100 Yen!!

Jom aje aku. Kami pon msok kdai 100 Yen ni, ushar2 menda2 chumel. Pastu mkn eskim coffee!

 
Tekstur die sgt lembut dan melting in your mouth! Sedap sgt3! Pas da mkn ni, kami berjalan kaki pegi kedai Kek Berry's. Aku grab 2 things yg i love it most!


Blueberry cheese tart and Macaroon Chocolate tart. Yg macaroon chocolate tart tu serius sedap giler! Rase creamy, tekstur cream die plak lembutttttt sgt. Mmg buat mouth watering! And the cheese tart tu plak sgt3 yummylicious! Cheese die sooooooo smooth and creamy! It is recommended to try these both. BUT! after da mkn these two, mnom aloevera and teamix 2 liter ok! Klau nk maintain sihat cam kami org2 Herbalife! SubhanaAllah.

Mlm tu plak, aku ckp ngn ain, aku nk try goreng keropok ikan. Klau kt umah aku, mama je yg rajin goreng sbb aku mmg suke mkn keropok ikan. But today, DIY (do it yourself). This time, xde letup2 sbb xde air. Alhamdulillah, xhangus. Wohouuuu!!


Perfecto! Ain ckp,

Bleh nikah da hazel ni ^_^

Doakan aku dan dia nikah! Btw, ain pon nk nikah after aku nikah. So doakan kami! InsyaAllah.