Monday, March 12, 2012

Mini Cup cake on Monday Blue

Bismillah..

Monday blue kembali melanda aku arini. Cewahhh. Xmasal nk cter pasal Monday blue plak. Well, aku bkn employment field. Im doin Herbalife business. Alhamdulillah, arini jer da ade 2 org beli healthy breakfast tru online. Alhamdulillah. Esok aku posting product. Nk tau aku untung bpe? Pepandai sendiri la. Nak tau kne dtg event herbalife. Hehe..

Since today is Monday, so aku decide nk buat cake coklat. Cup cake mini! Idea asal adalah dri blogger Fatin Liyana. Looking at her writting, aku terasa nk buat simple resepi cup cake from her. Serius simple and semua org  bleh baked this cake. Sebab cake ni xyah gune mixer. Gune tangan pon boleh. Tp aku malas skit so aku gune alternative len, which is blender.

Resepi asal fatin liyana xde badam, just chocolate chip. Mini cup cake ni mendapat sentuhan khas dari hazlina halip dgn sedikit badam hancur diatas sbg hiasan. Resepi aku ni obviously gubahan dari resepi asal. Senang citer, resepi ni ikot suke aku je ape aku nk buat. Yang pasti, base ingredient x lari okey ^_^


Bahan-bahan A
1 1/2 cawan tepung gandum
2 cawan gula perang
1/2 cawan serbuk koko
1/2 sudu tea baking powder
1/4 sudu tea soda bikabonat

Bahan-bahan B
1 biji telur size A
1/4 melted butter
1/4 minyak masak
1 cawan susu segar

Hiasan
Badam hancur

Cara-cara
1. Ayak bhn2 A dan ketepikan. In the mean time, letak sumer bahan B kedalam blender dan blend.
2. Letak bahan A dan blend smpi sebati.
3. Susun cup2 yg comel didalam tray khas, msokkn adunan tdi kedlm cup2 tu dan hiaskan dgn badam hancur kt atas kek.
4. Klau guna pengukus, make sure pengukus panas, dan kukus smpi msk
OR
Bakar dalam oven smpi masak. ^_^

End result mmg sedap. My two little bro love it very much! Baking time was AWESOME!!!