Wednesday, March 28, 2012

Kelantan + Perak = Sambal





Lamanya tak update blog. Lately ni agak busy sebab diri dah makin jelas dgn tujuan buat herbalife. Bila kita ada strong why tp belom bersedia nk commit, mmg xjadi. Trust me. It happen to me once. Strong why aku terbentuk time 2011 Spectacular. But that time, i was not ready to commit 100% on my why.

As time goes by, muhasabah diri, tanya diri kenapa nk stay dalam herbalife. Finally Allah bg kekuatan pada aku untuk letakkn 100% commitment dalam business herbalife ni. Sebelum 2012 melabuhkan tirai, aku kena pastikan 4 why aku terlaksana, insyaAllah. Ameen.

Ok back to topik kt atas tu. Tempoyak atau dalam bahasa English dipanggil durian paste. Wuuuuuu. Durian tuuuuuuu. Aku bleh pengsan bau durian. Kalau dalam peti ais ada buah ni, tak terkata. Speechless. Wordless. Tapi tak boleh nk berlagak sangat wehh. Aku ni bkn lahir2 je diajar makan cheese mozarella, cheddar, spegeti, and so forth. Anak Malaysia kena sedar diri weh! Lahir sebelah kilang belacan, tepi dusun durian, depan laut. (Metafora je)

Ada pula jiran2 yg dtg dri pelbagai negeri. Jiran sebelah kiri dari Kelantan. Pantang cuti skolah, confirm minta kami satu keluarga teok2 kan umah dia. Yang bestnya, bila dieorg balik kL, mereka adalah supplier budu and kepok lekor utk keluarga kami. Alhamdulillah. FOC je.

Jiran lgi satu pulak org Perak dan org Kedah. Jarang2 skali balik kampung. Kadang2 ibu bapa dieorg yg mai kL teok anak. Comel je. Skali dtg tu bwk laa khazanah kampung mcm pisang, rambutan, tempoyak. Fuhh. Bkn bagi kt anak depa je, kat aku satu keluarga pon dpt ole2. Makcik tu pandai buat tempoyak, so die bg kami tempoyak satu bekas. Kadang2 ikan pekasam.

Banyak faedahnya berbaik dgn jiran. Rasullulah pon ada pesan pada kita tuk mengetahui 40 jiran sblh kiri, 40 jiran sblh kanan, 40 jiran sblh dpn, dan 40 jiran sblh belakang. So pasni berbaik laa pada jiran2 sekeliling ye.

So, da ade jiran dari Kelantan and Perak. Ade budu and tempoyak. Byk pulak tu. Dgn akal dan kreativiti yg mama ade, maka tercipta laa satu resepi yg x semua org pernah buat and rasa. Heheheh.

Budu
+

Tempoyak
+

Cili padi
+

Limau kasturi
+

A pinch of sugar
+


Sedikit air

Kesemua bahan tadi dicampur sekali dlm satu mangkuk atau shaker cup. Pastu kacau2 or shake2. Siap dihidang. Boleh dimakan bersama ikan bakar, telur goreng bg yang bujang and malas masak, cicah ngn ikan ikan goreng pon sodap. Tp sgt tidak digalakn mkn bersama Megi kari telur. =___=

Bermula dgn simple resepi itu la aku belajar utk makan tempoyak. Heaven giler! Boleh membuatkan anda tambah nasi tatkala perut kelaparan! Selamat mencuba!