Wednesday, December 7, 2011

KESIHATAN = PART OF IBADAH

Assalamualaikum wbt


Arini aku terbaca seorg hamba Allah yg bg comment:


Maaf teguran ini mungkin mengguris hati anda tetapi kenapa kita nak ikut org kafir? Disis allah tiada istilah grmuk atau kurus.. Yg penting amal... Jgn trrlalu kejarkan urusan dunia hingga menjadikan orang kagir sbg contoh dan menggadaikan akhirat.. Teguran sy akan menggutis hati anda tetapi status anda lebih mrngguris ht ramai org... Siapa anda nak tentukan gemuk kompem xsihat kurus itu sihat? Teguran ikhlas sesama muslimah... Jangn sebba kejarkan rezeki dunia kita xtahu apa kesan kata2 kita ke atas orang lain.... Fikir2kan..

Ignore the spelling. Bukan nk betah tapi nk bagi pendapat ttg ape yg saudara/i ni comment. For the first statement;

Disisi Allah tiada istilah gemok atau kurus, yg penting amal

Nak tau gak, menjaga kesihatan badan bukankah satu amal?? Adakah Rasulullah juga x jaga kesihatan? MasyaAllah. Terang lagi bersuluh nabi kita ajar umatnya cara nk jaga kesihatan. Sebagai contoh dlm al-Quran  surah al-a'raf ayat 3 yg bermksud

"....makan & minumlah, & jgnlah berlebih-lebihan...."

Jadi kt sini terang2 Allah menyuruh hambaNya tuk mkn dan mnom BUT JGN BERLEBIHAN.. Klau berlebihan akan memudharatkan diri.

Ok next sentence plak;

Jgn terlalu kejarkan urusan dunia hingga menjadikan org kafir sbg contoh & menggadaikan akhirat


Rasulullah berkata kpd para sahabat ttg duniawi dan ukhrawi;

Bekerja seolah2 ingin hidup 1000 tahun akan dtg, dan beribadatla seolah2 mati esok hari

Owh come on man, facebook is created by Mark Zuckerberg. A jewish. Kafir kot. So don't used facebook, laptop, phone, local or imported cars, monorail, anything that created by JEWISH. 

Ok maybe tujuan saudara/i nk berdakwah. Tp npe perlu jdikan medium seperti ini tuk berdakwah? Bkn kah medium ini dicipta by kafir? Npe x berdakwah seperti Rasulullah? Menaiki unta, instead of naik kereta or pengangkutan awam? 

Next is;

Siapa anda nk tentukan gemok konfem xsihat, kurus itu sihat?

Ok, to be honest, aku bkn doktor or sesape yg nk label org gemok x sihat and org kurus sihat. Tp secara rasional la, ade ke org gemok sihat? 

Ade hadith sahih yg diriwayatkan oleh Aisyah r.a yg menyatakan tubuh Rasulullah tidak gemok dan tidak terlalu kurus. Lagi satu la, org gemok boleh ke rukuk' dgn betol? Boleh ke org gemok duduk tahyat seperti yg diajar Rasulullah yakni ibu jari kaki perlu tegak ibarat pasak ke bumi? 

Namun, tidak juga aku ckp kurus tu sihat. Ade saja org kurus mengidap pelbagai penyakit. Bkn sebb die mkn byk atau diet yg melampau. Tp disebabkan pemakanan yg diambil tidak bertepatan dgn kehendak badan, maka, datangla pelbagai penyakit menyerang tidak kira usia, dan bentuk fizikal.

Sabda Rasulullah "Perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit"

Jdi kat sini, bkn nk tunjuk aku bagos. Aku cume membetulkan statement saudara/i itu tadi. Mmg kita sebagai org ISLAM tidak boleh mengamalkan ape yg org KAFIR atau YAHUDI amalkan. TETAPI, ilmu dan kajian yg mereka buat, kita boleh amik dan tafsir sendiri sama ada bagus atau tidak. 

Utk mentafsir ilmu mereka, kita perlu la refer pada ENSIKLOPEDIA terhandal iaitu al-quran. Dalam al-quran byk memberi ilmu bahkan org kafir sendiri refer al-quran dalam membuat kajian terhadap badan manusia. KENAPA? 

Sebab manusia bkn dicipta oleh MANUSIA. Kite dicipta oleh ALLAH. Maka tuk buat kajian terhadap tubuh badan manusia, kene refer pd pencipta. 





Sebgai kesimpulan, secara rasional, pabila seorg manusia itu gemok, maka didatangkan pelbagai penyakit MALAS. Malas belajar, malas beribadat, malas bekerja, malas bersukan, dan pelbagai lagi. Perlu diingatkan, jgn kita ZALIM pada diri sendiri sedangkan tubuh badan kite adalah amanah dari Allah tuk kita jaga sebaik mungkin. Dan tidak la aku katakan kurus itu SIHAT.

Sekadar mengamalkan nutrisi yg seimbang setiap hari adalah memadai bahkan ianya adalah satu ibadah kerana kita telah menjaga sel2 dlm bdn utk menjadi lebih sihat. Menjaga amanah Allah juga satu ibadah.